cover
Contact Name
-
Contact Email
mifesbuk@gmail.com
Phone
+62541-743390
Journal Mail Official
mifesbuk@gmail.com
Editorial Address
Jl. Ir. H. Juanda No.80 75124 Samarinda, Kalimantan Timur
Location
Kota samarinda,
Kalimantan timur
INDONESIA
Dedikasi : Jurnal Ilmiah Sosial, Hukum, Budaya
ISSN : 14126877     EISSN : 25280538     DOI : https://doi.org/10.31293/ddk.v22i2
Core Subject : Education, Social,
Dedikasi mempublikasikan artikel-artikel yang berisi ide, gagasan, hasil penelitian, kajian pustaka, dan kreasi inovasi bidang sosial.
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol 22, No 2 (2021)" : 9 Documents clear
ANALISIS PENERAPAN PENGENDALIAN KAS KECIL DI PT. PERTAMINA RETAIL SPBU COCO SLAMET RIYADI SAMARINDA Heriyanto dan Firda Oktaviani
DEDIKASI : Jurnal Ilmiah Sosial, Hukum, Budaya Vol 22, No 2 (2021)
Publisher : Prodi Ilmu Administrasi Negara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (206.159 KB) | DOI: 10.31293/ddk.v22i2.5857

Abstract

This study aims to analyze the suitability of the application of pettycash control at PT. Pertamina Retail SPBU COCO Slamet Riyadi Samarindawith elements of internal control according to theory.Internal control is a set of policies and procedures to protect companyassets or assets from all forms of misuse, ensure the availability of accuratebusiness accounting information, and ensure that management policies andregulations have been complied with or implemented properly by allcompany employees. The elements of internal control are the controlenvironment, risk assessment, control activities, information andcommunication, and monitoring.The collection technique used is (1) field research (field workresearch) using interviews and questionnaires. (2) library research bycollecting data on documentation and information at PT. Pertamina RetailSPBU COCO Slamet Riyadi Samarinda. The data analysis technique useddescriptive analysis, meanwhile, to determine the suitability with theelements of internal control using the Dean J. Champion calculationformula.Based on the results of research conducted on the application of pettycash control at PT. Pertamina Retail SPBU COCO Slamet Riyadi Samarindaby using a questionnaire for elements of internal control. From the results ofthe study using elements of internal control, namely the elements of thecontrol environment, risk assessment, control activities, information andcommunication and monitoring, the results are very appropriate. Inaddition, the petty cash flowchart systems and procedures are in accordancewith the elements of internal control. The calculation of internal controlusing the Dean J. Champion formula yields a result of 98.00% which meansit is very suitable. Based on the hypothesis proposed, namely the applicationof petty cash control at PT. Pertamina Retail SPBU COCO Slamet RiyadiSamarinda is not in accordance with the elements of internal controlaccording to the theory is rejected.The conclusion of this research is internal control on petty cash whichis implemented by PT. Pertamina Retail SPBU COCO Slamet RiyadiSamarinda is in accordance with the elements of internal control, so PT.Pertamina Retail SPBU COCO Slamet Riyadi Samarinda should continue tomaintain this condition so that the possibility of fraud and errors can beminimized.
STRATEGI DAN KEBIJAKAN PEMERINTAH DALAM PENANGANAN COVID-19 (DITINJAU DARI DIMENSI STRATEGIS ADMINISTRASI PUBLIK) Nanik Pujiastuti
DEDIKASI : Jurnal Ilmiah Sosial, Hukum, Budaya Vol 22, No 2 (2021)
Publisher : Prodi Ilmu Administrasi Negara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (268.567 KB) | DOI: 10.31293/ddk.v22i2.5853

Abstract

Undang-Undang Nomor 6 Tahun 2018 mengenai KekarantinaanKesehatan menjadi Dasar hukum kebijakan tersebut. Dalam konverensitersebut dikatakan bahwa Pemerintah Daerah tidak diperbolehkan membuatkebijakan dan regulasi sendiri diwilayah masing-masing yang tidakbersinergi dengan pemerintah pusaat, pemerintah daerah dan Pihak swastaharus mematuhi kebijakan.Seluruh aktifitas yang melibatkan kerumunan dan interaksi denganorang banyak dirumahkan dengan harapan mampu menekan angkapenyebaran yang terjadi dimasyarakat. Makna dari kebijakan denganaktivitas dari Rumah ini adalah membatasi aktivitas diluar dengan bekerjadari rumah, bersekolah dari rumah bahkan beribadah pun dari rumah hal inidilakukan tentu sudah melalui pertimbangan yang maksimal tentunya.Selain kebijakan tersebut pelayanan kesehatan juga faktor palingpenting dalam menetapkan kebijakan sosial.Kebijakan sosial yang muncul yaitu berkaitan dengan penutupan aksesjalan, pembatasan alat transportasi umum, dan pembatasan jam operasionaltransportasi, hal ini dimaksudkan agar dapat menekan laju aktivitas danpenyebaran virus Corona.Tujuannya adalah untuk itu mengetahui bagaimana PermasalahanCovid tersebut ditinjau dari 6 dimensi strategis administrasi public yaitu :Dimensi Kebijakan, Dimensi struktur organisasi, Dimensi Manajemen,Dimensi Etika, Dimensi Lingkungan dan Dimensi akuntabilitas kerja. Sertauntuk mengetahui bagaimana Startegi penanganan Covid-19 tersebut ditinjaudari 6 dimensi strategis administrasi publik.Pemerintah berusaha untuk memberikan Jaminan kesehatan setiap warganegara Indonesia telah termasuk dalam konstitusi. Dengan adanya jaminankesehatan yang diberikan oleh Pemerintah, maka pemerintah memilikitanggung jawab terhadap warga negaranya terlebih dalam permasalahanpandemi Covid-19.
PEMANFATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PROMOSI RUMAH ZAKAT Sarwo Eddy Wibowo dan Lisbet Situmorang
DEDIKASI : Jurnal Ilmiah Sosial, Hukum, Budaya Vol 22, No 2 (2021)
Publisher : Prodi Ilmu Administrasi Negara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (186.813 KB) | DOI: 10.31293/ddk.v22i2.5858

Abstract

Pemasaran semakin berkembang seiring dengan kemajuan teknologiinformasi dan komunikasi. Trend media sosial dan digital bisnis tidak hanyamenjadi milik organisasi bisnis belaka melainkan organisasi non profit yangbergerak di dana kemanusiaan dan filantropis. Rumah zakat merupakan salahsatu organisasi non profit yang menggunakan media sosial sebagai mediapromosi kepada masyarakat luas. Penelitian ini menggunakan pendekatanpenelitian deskriptif kualitatif melalui serangkaian data yang diperoleh dandiolah oleh peneliti maka Rumah zakat menggunakan media promosi onlineguna mendukung kegiatan kehumasan, advertising, personal selling, directmarketing, dan sales promotion. Melalui media sosial Rumah Zakatmenyebarkan informasi dan kebaikan dalam kegiatan sosial berupa zakat,infak, sedekah, dan wakaf
ANALISIS PENCATATAN DAN PENYAJIAN LAPORAN KEUANGAN PADA UMKM BERDASARKAN SAK ENTITAS MIKRO KECIL DAN MENENGAH PADA AISYAH MART Febi Febriani, Mardiana, dan Camelia Verahastuti
DEDIKASI : Jurnal Ilmiah Sosial, Hukum, Budaya Vol 22, No 2 (2021)
Publisher : Prodi Ilmu Administrasi Negara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (211.946 KB) | DOI: 10.31293/ddk.v22i2.5854

Abstract

This study aims to analyze the rocognition of items in financialstatements, measurement of financial statement elements, presentation ofitems in financial statements and disclosure of financial statements in AisyahMart Business are in accordance with the provisions in Micro, Small andMedium Entity Financial Accounting Standards (SAK EMKM) 2018. Theanalysis technique used in this study is a comparative descriptive method,which is a method that compares accounting treatment that includesrecognition, measurement, presentation and disclosure in Aisyah Mart andChampion method for calculating cheklist value in determining conformitycriteria. The result of the study indicate that the recognition andmeasurement of the items in the financial statements of Aisyah Mart Businessare not in accordance with SAK EMKM. Whereas the presentation anddisclosure of financial statements for Aisyah Mart Business do not match theSAK EMKM.
EFISIENSI BIAYA MELALUI PEMANFAATAN TRANSPORTATION METHOD Elfreda Aplonia Lau
DEDIKASI : Jurnal Ilmiah Sosial, Hukum, Budaya Vol 22, No 2 (2021)
Publisher : Prodi Ilmu Administrasi Negara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (568.584 KB) | DOI: 10.31293/ddk.v22i2.5859

Abstract

This study was conducted to find out whether the transportation costsof cement at PT. Bosowa in 2020 to distribute cement from Palaran andBalikpapan storage warehouses to markets that require it, namely Handil,Samboja, Samarinda and Spaku, can be saved or streamlined by usingtransportation methods. It also proves whether the temporary load allocationusing the North West Corner Method has provided the optimum solution orwhether it must be accompanied by optimal testing.The theoretical basis used in this study is management accountingtheory which emphasizes cost efficiency and transportation theory whichpresents transportation methods.The analytical tool used in this study is the North West Corner Method(NWCM) to allocate temporary loads while the optimal allocation uses theStepping Stone Method.The findings of this study indicate that the use of the North WestCorner Method of temporary load allocation does not necessarily result inoptimal load allocation and determination of transportation costs, thereforeit is necessary to test the temporary load allocation using the stepping stonemethod or the modified distribution method. Transportation Method isproven to be able to streamline cement transportation costs at PT. BosowaSamarinda branch in 2020.
KUALITAS PELAYANAN PUBLIK PADA KANTOR EKSPEDISI J&T EKSPRESS DI SAMARINDA Dian Eri Pratama, Maskan, dan Ibnu Ashari
DEDIKASI : Jurnal Ilmiah Sosial, Hukum, Budaya Vol 22, No 2 (2021)
Publisher : Prodi Ilmu Administrasi Negara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (210.71 KB) | DOI: 10.31293/ddk.v22i2.5855

Abstract

The purpose of this study was to determine the quality of service atthe J&T Express expedition office in serving users of J&T Express freightforwarding services.This type of research is descriptive qualitative. With the focus of thisresearch, namely: the availability of good employees, the availability of goodfacilities and infrastructure, being responsible to every customer, being ableto serve quickly and accurately, being able to communicate, guaranteeingthe confidentiality of every transaction, having good knowledge and abilities,trying to understand the needs customers, Able to give trust to customers.Data collection techniques include: Observation, Interview, Documentation,Literature study, and data analysis used, namely the interactive dataanalysis model (Miles & Huberman)Based on the research results, it can be seen that the service qualityat the J&T Express expedition office is good enough in providing services tocustomers. Starting from the place of service, service time, to dataconfidentiality are in accordance with existing procedures. Service users arevery satisfied with the services provided by the J&T Express expeditionoffice.So it can be concluded that the service quality at the J&T expeditionoffice is quite good and satisfying.
KONSEP PELAYANAN PUBLIK DI INDONESIA (Analisis Literasi Penyelenggaraan Pelayanan Publik di Indonesia) Jamil Bazarah, Ahmad Jubaidi, dan Futum Hubaib
DEDIKASI : Jurnal Ilmiah Sosial, Hukum, Budaya Vol 22, No 2 (2021)
Publisher : Prodi Ilmu Administrasi Negara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (358.127 KB) | DOI: 10.31293/ddk.v22i2.5860

Abstract

Pelayanan publik adalah suatu proses bantuan kepada orang laindengan cara-cara tertentu yang memerlukan kepekaan dan hubunganinterpersonal tercipta kepuasan dan keberhasilan. Setiap pelayananmenghasilkan produk, baik berupa barang dan jasa (Depdagri, 2004).Sedangkan yang menjadi rujukan utama dalam penyelenggaraan pelayananpublik (Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik),dijelaskan bahwa pelayanan publik adalah kegiatan atau rangkaian kegiatandalam rangka pemenuhan kebutuhan pelayanan sesuai dengan peraturanperundang-undangan bagi setiap warga negara dan penduduk atas barang,jasa, dan/atau pelayanan administratif yang disediakan oleh penyelenggarapelayanan publik. Buruknya pelayanan publik di Indonesia sudah bukanrahasia lagi. Di kalangan aparatur negara masih terkesan mempersulitpelayanan, sehingga muncul istlah kalau bisa dipersulit mengapa harusdipermudah; jika bisa diperlambat mengapa harus dipercepat; urusan negaratidak bisa selesai oleh kita sendirian, dan sebagainya. Pola piker dan polasikap seperti itu tentu tidak sejalan. Pelayanan publik merupakan fungsidasar dari pemerinth, karena pemerintah secara historis ada dan diadakanuntuk memenuhi kepentingan dan kebutuhan masyarakat atau anggotanya.Pelayanan publik merupakan produk birokrasi publik yang diterima olehwarga pengguna maupun masyarakat secara luas. Karena itu, pelayananpublik dapat didefenisikan sebagai serangkaian aktivitas yang dilakukan olehinstitusi birokrasi publik untuk memenuhi berbagai bentuk kebutuhan dankepentingan dari warga masyarakat pengguna. Pemerintah pada hakekatnyamemiliki fungsi dasar yakni pelayanan sesuai dengan sejarah terbentuknyanegara/pemerintahan dengan konsep negara sebgai penjaga malam, olehkarena itu pemerintah wajib untuk melayani masyarakatnya dalam upayauntuk memenuhi berbagai kebutuhan masyarakat, khususnya kebutuhan dasar manusia seperti rasa aman, rasa tenteram, dan lain-lain. Berbedadengan berbagai produk pelayanan berupa barang yang mudah di nilaikualitasnya, dalam hal produk layanan berupa jasa dimana tidak mudahuntuk di nilai kualitasnya. Meskipun demikian, antara pelayanan barang danpelayanan jasa seringkali bersifat komplementer atau saling melengkapi satusama lainnya sehingga sulit untuk dipisahkan satu sama lainnya. Suatuproduk yang berupa barang seringkali disertai dengan adanya pelayanan jasa,misalnya usaha penjualan mobil disertai dengan pelayanan jasa berupagaransi dan service. Begitu juga sebaliknya, pelayanan jasa juga seringdisertai dengan adanya pelayanan barang. Misalnya, pelayanan jasapemasangan listrik tentu akan disertai dengan pemasangan tiang listrik danperalatan pendukung lainnya. Pelayanan jasa tidak berwujud barangsehingga tidak tampak (intangible). Meskipun wujudnya tidak tampak,namun dalam proses penyelenggaraannya bisa atau dapat untuk diamati dandirasakan, misalnya suatu layanan dapat dinilai berjalan dengan cepat,lambat, menyenangkan, menyulitkan, murah, atau mahal dari sisi biayanya.
ANALISIS TINGKAT PENGEMBALIAN INVESTASI PT. CIPUTRA DEVELOPMENT TBK SEBELUM DAN SESUDAH PENGUMUMAN PANDEMI COVID-19 Nur Haliza, Eka Yudhyani, dan Camelia Verahastuti
DEDIKASI : Jurnal Ilmiah Sosial, Hukum, Budaya Vol 22, No 2 (2021)
Publisher : Prodi Ilmu Administrasi Negara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (202.105 KB) | DOI: 10.31293/ddk.v22i2.5856

Abstract

This study aims to determine the rate of return on investment at PT. CiputraDevelopment Tbk before and after the announcement of the covid-19 pandemic bycomparing the Return On Investment Ratio with The Industry Average Ratio. Theanalytical tool used in this study is the profitability ratio, namely the Return OnInvestment (ROI) Ratio and using The Industry Average Ratio. Data collectiontechniques are carried out by means of literature research, by collecting secondarydata in the form of financial reports of PT. Ciputra Development Tbk andcompanies in the property industry sector which are used as the calculation of theindustry average ratio. The analytical tool used in this study is the profitabilityratio, namely the Return On Investment (ROI) Ratio and using The IndustryAverage Ratio. The results of this study is the rate of return on investment at PT.Ciputra Development Tbk in 2019 the first quarter of the company was in goodcondition, in 2019 the second quarter of the company was in poor condition, whilein 2019 the third quarter to 2020 the third quarter of the company was back in goodcondition. The conclusion of this study is that the condition of the company is notgood in 2019 the second quarter, because the return on investment ratio is belowthe industry average ratio.
PENGARUH INFLASI DAN SUKU BUNGA TERHADAP HARGA SAHAM PT BANK MNC INTERNASIONAL TBK PERIODE 2014-2018 Fiki Priadi, Elfreda Aplonia Lau, dan Sunarto
DEDIKASI : Jurnal Ilmiah Sosial, Hukum, Budaya Vol 22, No 2 (2021)
Publisher : Prodi Ilmu Administrasi Negara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (266.203 KB) | DOI: 10.31293/ddk.v22i2.5861

Abstract

This study aims to determine and analyze the effect of inflation and interestrates on stock prices partially or simultaneously.The theoretical basis used in this research is especially about inflation,interest rates and stock prices.The analysis technique used in this research is multiple linear regression.Results of this study indicate that inflation has a significant positive effecton stock prices. Interest rates have a significant positive effect on stockprices. Inflation and interest rates have a simultaneusous significant positifeffect on stock prices.

Page 1 of 1 | Total Record : 9